Algemeen

Welke schade kan ik bij Ikwilclaimen.nl indienen?

Wij verhalen jouw schade die door toedoen van een tegenpartij is ontstaan. Bijvoorbeeld letselschade en schade aan je auto, bromfiets of motor. De aansprakelijkheid moet uit bewijsstukken blijken zoals een aanrijdingsformulier dat door beide partijen is ondertekend, een getuigenverklaring, proces verbaal en/of (dashcam)beelden. Ook verhalen we de vergoeding waar je recht op hebt bij vliegreizen, zoals bij vertraging.

Moet ik betalen voor de service van Ikwilclaimen.nl?

Sommige diensten kosten geld. Deze kosten worden waar mogelijk ingediend bij de tegenpartij. De kosten van Ikwilclaimen.nl zijn per dienst terug te vinden op de website.

Hoe snel krijg ik mijn geld terug?

Dit is helaas lastig te zeggen. Er zijn veel factoren die hierin meespelen. We doen natuurlijk ons best om je schade zo snel mogelijk te verhalen en deze aan je door te betalen. Soms duurt het wat langer, bijvoorbeeld als de tegenpartij zijn schade niet of pas laat meldt bij zijn verzekeraar. Ook verschilt het per verzekeraar van de tegenpartij hoe snel de schademelding wordt verwerkt. Gemiddeld duurt het verhalen van een schade tussen de 1 en 2 maanden. Een compensatie claimen bij een vliegmaatschappij kan helaas ook best lang duren. Daarom is het goed om hulp in te schakelen, zodat we je hierbij kunnen helpen!

Hoe wordt bepaald wat mijn vergoeding is?

Voor de schade aan een voertuig wordt vaak een expert ingeschakeld. De hoogte van een letselschade wordt vastgesteld door medisch specialisten. De hoogte van een compensatie waar je recht op hebt bij een vliegreis is wettelijk vastgesteld, maar kan alsnog lastig zijn om terug te krijgen.

Verkeer

Wat moet ik doen na een aanrijding?
  • Verzamel bewijs zoals foto’s van de locatie, de schade en het kenteken van de tegenpartij.
  • Vul samen met de tegenpartij een schadeformulier in (kan ook online via www.mobielschademelden.nl).
  • Ga niet akkoord met het verzoek de schade onderling te regelen, want in de meeste gevallen loopt dit niet goed af.
  • Meld de schade via ikwilclaimen.nl, zodat we de schade voor je kunnen verhalen.
Hoe wordt bepaald wat mijn schade is?

Voor de schade aan een auto, motor of bromfiets wordt vaak een expert ingeschakeld. De expert stelt samen met de reparateur de schade vast. Letselschade wordt vastgesteld door medisch specialisten.

Wat moet ik doen bij letselschade door een aanrijding?

Ga bij lichamelijke klachten zo snel mogelijk naar je huisarts en verzamel bewijsstukken van de aanrijding. Meld dan je letselschade direct via onze website, zodat we je kunnen helpen met het verhalen op de tegenpartij. De medisch specialisten gaan dan samen met de juridisch medewerkers zo snel mogelijk voor je aan de slag. Heb je ook schade aan je voertuig en losse spullen? Dan worden die ook voor je verhaald.

Door de aanrijding moet ik een auto huren. Kunnen deze kosten ook worden verhaald?

De kosten voor vervangend vervoer kunnen meestal grotendeels verhaald worden op de aansprakelijke tegenpartij.

Ik heb schade aan mijn zakelijke auto. Kan de schade van mijn bedrijf worden verhaald?

Jazeker, wij verhalen ook schade die is ontstaan aan een zakelijk voertuig. Dat kan ook schade aan een bezorgscooter zijn. Als er letselschade is ontstaan en het loon moet worden doorbetaald of je mist als ZZP’er door een schade inkomsten, dan kunnen wij je ook helpen. Kies dan voor letselschade op onze website.

Hoelang duurt het om een schade te verhalen?

Het verhalen van een schade kan lastig zijn en lang duren. Het is daarom goed dat je hulp zoekt. Wij schakelen de juiste juridische hulp in om je schade zo snel mogelijk te verhalen. Soms duurt het wat langer als de tegenpartij zijn schade niet of pas laat bij zijn verzekeraar meldt. Ook kan het langer duren als de verzekeraar een werkachterstand heeft. Gemiddeld duurt het verhalen van een schade tussen de 1 en 2 maanden.

Welke bewijsstukken zijn belangrijk bij een aanrijding?

Vul bij een aanrijding een aanrijdingsformulier in. Naast het aanrijdingsformulier kunnen foto’s (bijvoorbeeld van de verkeerssituatie, de aard van de schade en het kenteken van de tegenpartij), de gegevens van mogelijke getuigen en mogelijk een proces verbaal belangrijk zijn.

Kan ik een schade online melden?

Ja, via onze website kun je de schade eenvoudig online melden.

Letsel

Wat is letselschade?

Bij een ongeval kan lichamelijke en/of psychische schade ontstaan. Dat wordt letselschade genoemd. Als het ongeval is ontstaan door toedoen van iemand anders, dan kunnen we je helpen bij het verhalen van een vergoeding voor de opgelopen schade.

Wat moet ik doen bij letselschade?
  • Ga zo snel mogelijk naar de huisarts of het ziekenhuis.
  • Verzamel bewijs zoals foto’s van de locatie.
  • Als de letselschade door een aanrijding is ontstaan, vul dan een aanrijdingsformulier in.
  • Verzamel de gegevens van mogelijke getuigen.
  • Meld de letselschade online via onze website.
Wat krijg ik vergoed bij letselschade?

Er worden specialisten ingeschakeld om de hoogte van je claim vast te stellen. Hierbij wordt rekening gehouden met medische kosten, maar ook met eventuele bijkomende zaken zoals smartengeld, kosten voor een taxi, huishoudelijke hulp of gemiste inkomsten.

Wat is smartengeld?

Een ongeval of letsel kan een behoorlijke mentale impact hebben. Mogelijk durf je bepaalde activiteiten niet meer uit te voeren of lukt het niet door een fysieke beperking. Voor het leed dat je hierdoor lijdt kan een tegemoetkoming worden berekend. Deze tegemoetkoming noemt men smartengeld.

Door het ongeval heb ik ook materiële schade. Wat moet ik doen?

Door een ongeval kun je schade hebben aan bijvoorbeeld je smartphone, kleding of voertuig. De kosten hiervoor verhalen we ook voor je.

Wie bepaalt wie er aansprakelijk is?

Onze juridische medewerkers beoordelen dit aan de hand van de beschikbare bewijsstukken. Als daaruit blijkt dat de tegenpartij schuldig is aan de schade, wordt de tegenpartij aansprakelijk gesteld. Er kan daarna een discussie ontstaan over de aansprakelijkheid en de hoogte van de schade. Het is daarom goed dat je hulp zoekt.

Hoe lang duurt het om een schade te verhalen?

Als de tegenpartij aansprakelijkheid heeft erkend, zal de schade betaald worden. Het komt regelmatig voor dat je tijdens het vaststellen van de claim eerst een voorschot krijgt. Als de schade definitief is vastgesteld, keert de tegenpartij het resterende deel uit.

Hoe wordt mijn letselschade verhaald?

Het behandelen van een letselschade vereist maatwerk. Wij doen er alles aan om op te komen voor jouw rechten, zodat jij krijgt waar je recht op hebt. Hiervoor schakelen we de juiste experts in. Tijdens de behandeling van een letselschade houden we je op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.

Wat kost het om mijn letselschade te verhalen?

Goede hulp kost geld. De kosten hiervoor worden echter bij de verzekeraar van de tegenpartij ingediend, zodat jij hier niets voor hoeft te betalen. Kosten om bijgestaan te worden door experts hoort namelijk bij de schade van het ongeval. Als het ongeval door een buitenlandse partij is ontstaan, kan hiervan worden afgeweken.

Moet mijn werkgever loon doorbetalen terwijl ik arbeidsongeschikt ben?

Ja, maar daar zijn regels aan verbonden. Het loon dat wordt doorbetaald terwijl je arbeidsongeschikt bent geraakt door een ongeval, kan je werkgever ook door ons laten verhalen via de button letselschade.

Bewaart ikwilclaimen.nl mijn medische gegevens?

Nee, wij ontvangen geen medische gegevens, omdat we direct experts inschakelen die jou bijstaan.

Wat is een ongeval waar letselschade door ontstaat?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Iemand kan per ongeluk een ongeval veroorzaken waardoor jij letselschade hebt. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren in het verkeer, om het huis of waar dan ook. Denk hierbij ook aan een ongeval door nalatigheid, een hondenbeet of een medische fout.

Wat is het Keurmerk?

Om ervoor te zorgen dat je bij een letselschade de juiste zorg krijgt, is er een onafhankelijk kwaliteitsstelsel opgericht. De experts die jou helpen zijn geregistreerd in het Keurmerk.

Reis

Mijn vlucht is overboekt en daardoor word ik geweigerd. Wat nu?

Wanneer een vlucht overboekt is, kan het betekenen dat je niet meer mee kunt met de vlucht die je geboekt hebt. Dit gebeurt regelmatig. Het kan zijn dat de vliegmaatschappij vraagt of iemand vrijwillig een andere vlucht wil nemen. Het is hierbij belangrijk om voorwaarden op te stellen, zoals bijvoorbeeld een upgrade naar een hogere reisklasse.

Als je een claim wilt indienen voor instapweigering is het van belang dat je bewijs van overboeking of instapweigering kunt laten zien. Dit heb je namelijk nodig om de claim af te ronden. De vliegmaatschappij is verantwoordelijk voor de omboeking van je vlucht naar dezelfde bestemming. Kom je bij je omgeboekte vlucht met een vertraging van drie uur of meer aan op je eindbestemming? Dan heb je recht op een vergoeding voor het tijdsverlies en kun je een claim indienen. De vergoeding kan oplopen tot wel € 600,- per persoon.

Wat zijn de voorwaarden voor een vergoeding bij instapweigering?

Er is een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor de vergoeding:

  • Je vliegt vanuit een EU-land óf je vliegt vanuit een land buiten de EU naar een bestemming binnen de EU met een Europese vliegmaatschappij.
  • Je komt met meer dan drie uur vertraging aan op je eindbestemming.
  • Je kunt aantonen dat je op tijd op de luchthaven aanwezig was (door middel van een e-ticket, boarding-pass, parkeerticket, bon van aankopen op de luchthaven).
  • Er geen geldige rechten zijn om je te weigeren van de vlucht.
In welke situaties heb ik geen recht op vergoeding bij instapweigering?

Dit kan het geval zijn bij gezondheidsredenen, onvolledige reisdocumenten en veiligheidsredenen. Je wordt bijvoorbeeld geweigerd van een vlucht als je vanuit de EU naar een land buiten de EU vliegt en je identiteitskaart toont als legitimatiebewijs. Bij een vlucht naar landen buiten de EU is namelijk een paspoort verplicht. Je krijgt dan dus geen vergoeding voor de instapweigering. Twijfel je of je bent geweigerd met een geldige reden? Dien alsnog je claim in en wij zoeken het voor je uit.

Hoe wordt de hoogte van de vergoeding voor een overboekte vlucht bepaald?

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de totale vluchtroute.

Vluchtbestemmingen binnen de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1500 km

Vluchtbestemmingen buiten de EU

  • €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
  • €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
  • €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan 3500 km

Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heb je recht op 50% van de vergoeding.

Ik heb mijn aansluitende vlucht door vertraging gemist. Wat nu?

Heb je bij je eerste vlucht vertraging gehad, waardoor je je volgende vlucht hebt gemist? Dan is de vliegmaatschappij verplicht je verzorging aan te bieden bijvoorbeeld:

  • Het aanbieden van een kosteloze nieuwe vlucht naar je eindbestemming. Wanneer de vliegmaatschappij je dit niet aanbiedt, kun je zelf een nieuwe vlucht boeken. De vliegmaatschappij moet het verschil tussen de originele ticketprijs en het nieuwe ticket vergoeden.
  • Wanneer je meer dan 2 uur vertraging hebt, heb je recht op eten en drinken.
  • Wanneer de nieuwe vlucht een dag later vertrekt, moet de vliegmaatschappij je een hotel aanbieden. Wanneer dit niet het geval is, kun je de extra gemaakte kosten terugvragen bij de vliegmaatschappij.

Wanneer je met meer dan 3 uur vertraging aankomt op je eindbestemming, heb je mogelijk recht op een vergoeding tot € 600,- per persoon. Je hebt alleen recht op de vergoeding als je:

  • vliegt vanuit een EU-land óf;
  • vliegt vanuit een land buiten de EU met een land binnen de EU als eindbestemming, met een Europese vliegmaatschappij;
Wanneer heb ik geen recht op vergoeding bij het missen van een aansluitende vlucht?

Wanneer sprake is van een buitengewone omstandigheid, heb je geen recht op vergoeding. De vliegmaatschappij kan aantonen dat zij niet verantwoordelijk is voor de gemiste aansluiting. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door slechte weersomstandigheden, stakingen op het vliegveld of terrorisme.

Mijn vlucht is geannuleerd. Wat kan ik doen?

Je hebt bepaalde rechten wanneer een vliegmaatschappij je vlucht annuleert. De vliegmaatschappij moet bijvoorbeeld een alternatieve vlucht voor je boeken, zodat jij je eindbestemming kunt bereiken.

  • Wanneer het aangeboden alternatief niet haalbaar is voor je, kun je het besluit nemen om er geen gebruik van te maken. Je krijgt dan je ticketprijs terug. Je hebt geen recht op vergoeding van de extra gemaakte kosten.
  • Wanneer het aangeboden alternatief niet haalbaar is, maar je zelf wel een andere vlucht naar je eindbestemming boekt, krijg je het geld van de oorspronkelijke ticket terug. Wanneer je nieuwe vlucht meer geld kost dan de oorspronkelijke vlucht, moet de vliegmaatschappij het verschil vergoeden.
  • Vlieg je wel mee met de alternatieve vlucht? Dan kan het zijn dat je eerder of later op je eindbestemming komt.
Mijn vlucht is geannuleerd door het Coronavirus. Krijg ik een vergoeding?

Er worden op dit moment veel vluchten geannuleerd door het Coronavirus. Helaas hebben passagiers, op basis van Verordening 261/2004, geen recht op vergoeding op basis van tijdsverlies. De situatie rondom het Coronavirus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. De vliegmaatschappij heeft hier geen invloed op. De overige rechten, zoals het omboeken van een vlucht en het terugbetalen van een ticket, blijven bestaan. Op dit moment zijn er veel vliegmaatschappijen die niet direct het geld teruggeven, maar de klanten compenseren met reisvouchers. De Nederlandse overheid heeft een paar voorwaarden voor de vouchers opgesteld, namelijk:

  • maximaal 12 maanden geldig;
  • na de geldigheid van de voucher moet de resterende waarde alsnog worden overgemaakt naar de klant;
  • de vliegmaatschappij moet het resterende bedrag uit zichzelf overmaken naar de klant.
Mijn vlucht heeft vertraging. Wat kan ik doen?

Wat je kunt doen is afhankelijk van de duur van de vertraging.

  • Wanneer je minder dan 2 uur vertraging hebt, heb je helaas geen recht op compensatie.
  • Wanneer je vlucht 2 of meer uur vertraging heeft, heeft de vliegmaatschappij zorgplicht. De vliegmaatschappij moet je voorzien van eten en drinken en eventueel een hotelovernachting.
  • Wanneer je een aankomstvertraging van meer dan 3 uur hebt, heb je recht op een vergoeding voor het tijdsverlies.
Wanneer kan ik een vertraagde vlucht claimen?

Een vertraagde vlucht kan alleen geclaimd worden als de vluchtvertraging valt onder de Europese regelgeving Verordening 261/2004. De vlucht moet voldoen aan een aantal voorwaarden om de vergoeding te kunnen claimen:

  • De vlucht start vanuit een EU-land.
  • Start de vlucht vanuit een land buiten de EU? Dan moet de vlucht een eindbestemming binnen de EU hebben en door een Europese vliegmaatschappij worden verzorgd.
  • De vlucht komt met meer dan 3 uur vertraging aan op de eindbestemming.